Stones buah pinggang Diet dan Pemulihan

Stones buah pinggang Diet dan Pemulihan

Jika anda mempunyai batu karang, anda tidak keseorangan; lebih daripada 5 peratus daripada penduduk Amerika mengalami keadaan perubatan ini mengikut Buah Pinggang Kebangsaan dan Urologi Maklumat Penyakit (NKUDI). Malah, jumlah ini semakin meningkat setiap tahun. Penting adalah mengetahui punca dan kaedah untuk mencuci batu-batu dan mencegah yang baru daripada terbentuk di dalam kamu buah pinggang. Batu karang adalah hasil daripada penghabluran bahan kimia di dalam air kencing anda. Dalam agglomerating, kristal boleh membentuk batu-batu kecil dari saiz sebutir pasir untuk bola golf. Walaupun kebanyakan batu terdiri daripada kalsium oxalate, ia boleh berlaku anda membangunkan urik batu karang asid, atau batu cystine.

Majoriti batu-batu kecil pengsan badan dengan diri mereka sendiri tanpa sebarang campur tangan perubatan. Walau bagaimanapun, sebahagian daripada mereka, kerana saiz mereka, disekat dalam saluran kencing menyebabkan kesakitan; ini boleh memerlukan bantuan segera daripada doktor. Untuk menghilangkan mereka buildups batu, pakar nefrologi anda (seorang doktor yang khusus dalam penyakit buah pinggang, pemindahan buah pinggang, dan terapi dialisis) boleh menggunakan lithotripsy extracorporeal (dilakukan kebanyakannya untuk batu antara 4 mm dan 2 cm garis pusat) dan gelombang kejutan (untuk serpihan batu-batu yang besar menjadi ketulan kecil). Dalam beberapa kes, bagaimanapun, seorang pakar bedah perlu mengambil jalan keluar dengan pembedahan biasa untuk membuang batu.

Semua orang-orang kaedah boleh mengeluarkan batu karang, tetapi tidak mencegah berulangnya mereka. Sebaik sahaja anda mempunyai calculi buah pinggang, risiko ulangan yang tinggi. Cara terbaik untuk mengelakkan ini adalah untuk mengikuti rawatan semulajadi dan menukar diet anda.

Bagaimana untuk lulus batu karang secara semulajadi?

Untuk membubarkan batu asid urik, terapi alkalinization (satu bentuk rawatan batu buah pinggang yang terdiri daripada pengurangan keasidan dalam air kencing) adalah penting. Ini boleh dilakukan secara semula jadi atau sintetik. Walau bagaimanapun, artikel ini adalah tentang terapi alkalinization semula jadi.

Meningkatkan pengambilan cecair anda - Dehidrasi adalah faktor risiko utama untuk batu karang. Minum banyak air dan jus semulajadi membolehkan badan anda untuk mencairkan unsur-unsur di dalam air kencing. Jika anda mengalami atau berisiko batu karang, anda perlu minum sekurang-kurangnya 8 gelas air setiap hari untuk orang yang kurang aktif, dan sekurang-kurangnya 10 gelas untuk atlet; kaedah pencegahan dan rawatan ini memudahkan pengeluaran batu-batu yang telah membentuk dan mencegah pembentukan orang lain. Walaupun ia boleh menjadi menjengkelkan, ia juga penting untuk minum segelas air pada waktu malam. Semasa musim panas, anda perlu minum lebih.

Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran - Jika anda mempunyai batu karang, kesan penyembuhan buah-buahan makan adalah sangat besar. Diet yang kaya dengan buah-buahan mengambil bahagian dalam banyak fungsi badan yang penting, termasuk sitrat meningkat, perencat utama penghabluran garam dalam air kencing anda. Walau bagaimanapun, pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran tertentu mesti terhad.

Lemonades dan jus limau gedang ketara meningkatkan perkumuhan air kencing sitrat, kalsium dan magnesium. Jus buah-buahan sitrus boleh mewakili satu alternatif semula jadi untuk sitrat kalium, bahan yang digunakan untuk merawat penyakit batu karang. Walau bagaimanapun, untuk mendapatkan kesan yang baik mereka dalam pencegahan kalsium batu buah pinggang, mereka mesti diminum tanpa atau gula rendah. Jus oren juga disyorkan; ia meningkatkan sitrat dalam air kencing di samping mengurangkan penghabluran asid urik dan kalsium oxalate.

Hadkan pengambilan protein anda - pengambilan protein yang tinggi cenderung untuk menyebabkan penghabluran garam dalam air kencing, dengan meningkatkan tahap kalsium, oxalate dan asid urik, dan menurunkan tahap sitrat (bahan utama dalam pencegahan pembentukan batu karang). Protein haiwan (daging, ikan, ayam, permainan, dll) adalah yang paling sering terlibat dalam gangguan ini.

Ia adalah penting bahawa anda mengurangkan pengambilan makanan yang tinggi oxalate: coklat, kacang, hazelnuts, asparagus, beets, bayam, perkelahian, dan lain-lain
Pengurangan garam dalam diet anda juga penting. Garam dan produk masin menggalakkan pembentukan kalsium dalam air kencing, yang membawa kepada batu karang. Di samping itu, elakkan bir dan minuman ringan. Minuman ini terlalu berasid untuk air kencing anda; mereka boleh membawa kepada pembentukan batu. Makanan tambahan tertentu seperti vitamin C perlu diambil dalam kuantiti yang kecil.

Penyelesaian sebenar

Langkah-langkah berjaga-jaga tidak selalunya berkesan untuk membuang batu tertentu yang telah dipasang dalam saluran kencing anda. Jika anda mempunyai batu karang dan anda tidak mahu pembedahan atau rawatan perubatan, ia adalah perlu mengikuti rawatan semulajadi yang berkesan dan selamat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar