Sinusitis kronik - Beberapa Pemulihan Sinus Asli

Sinusitis kronik - Beberapa Pemulihan Sinus Asli

Masalah resdung adalah disebabkan oleh membran yang garis sinus bengkak, menyebabkan mukus terperangkap dan tekanan untuk membina. Ini menyebabkan kesakitan di sekitar mata dan sekitar mulut yang sering berasa seperti sakit gigi. Salah satu cara untuk memberitahu jika sakit anda disebabkan oleh radang sinus adalah bengkok kepala anda ke bawah. Jika puncanya ialah tekanan daripada sinus kesakitan akan menjadi lebih buruk. Masalah resdung boleh menjadi kronik (berpanjangan untuk jangka masa yang panjang dan tidak dikaitkan dengan jangkitan) atau akut dan biasanya disebabkan oleh jangkitan bakteria. Sebagai pesakit lama masalah sinus saya mungkin telah mencuba semua remedi yang ada dan saya telah meletakkan bersama-sama beberapa rawatan resdung semula jadi yang saya dapati untuk menjadi berkesan.

Bernafas dalam Moist Air

Kelegaan sementara boleh diperolehi dengan menghirup udara lembab dari humidifier, vaporizer wap atau stim daripada air panas. Anda juga boleh menambah sedikit minyak kayu putih yang akan membuat penyedutan wap lebih berkesan.

Sejuk dan panas memampatkan

Seli antara memampatkan panas dan sejuk boleh membantu. Meletakkan memampatkan panas di kawasan yang terlibat, biarkan selama kira-kira tiga minit kemudian menggantikan kompres sejuk selama kira-kira satu minit. Ulang tiga atau empat kali sepanjang hari.

Pengairan hidung

Mengairi sinus dengan larutan garam boleh mencuci keluar zarah yang menyebabkan kerengsaan seperti debunga, habuk dan bahan pencemar lain dan membantu untuk mengurangkan keradangan. Ia juga membantu untuk mengecilkan membran dalam sinus. Anda boleh menggunakan dalam periuk neti untuk melakukan ini atau over-the-counter bilas hidung.

Over-The-Counter Ubat-ubatan

Walaupun over-the-kaunter ubat-ubatan boleh membantu melegakan kesakitan sinus mereka tidak boleh digunakan sebagai penyelesaian jangka panjang. Dekongestan boleh berkesan tetapi mereka hanya boleh digunakan sehingga tiga hari pada satu masa atau anda boleh mendapat kesan pemulihan yang hanya akan membuat masalah resdung anda lebih teruk. Jika alahan yang menyebabkan anda masalah, rawatan jangka panjang antihistamin boleh membantu atau anda mungkin ingin mencuba semburan hidung steroid yang ditetapkan oleh doktor anda.

Rawatan Resdung akut

Jika anda mempunyai sinusitis akut disebabkan oleh jangkitan bakteria, sering jangkitan sekunder selepas virus selesema atau lain-lain, ia perlu dirawat oleh seorang doktor dengan antibiotik. Anda tidak akan dapat menyembuhkannya dengan ubat-ubatan sinus semula jadi.

Kesimpulan

Terdapat banyak ubat sinus semula jadi yang boleh membantu melegakan masalah kesesakan sinus dan kesakitan. Jika anda menolak kemungkinan jangkitan bakteria anda mungkin ingin mencuba beberapa ubat-ubatan ini. Pilihan peribadi saya sendiri selepas bertahun-tahun mengalami masalah resdung adalah dengan menggunakan pengairan hidung dengan periuk neti. Ini telah terbukti sangat berkesan dan telah mengurangkan pergantungan saya pada dekongestan ketara. Anda harus cuba untuk mencari penyelesaian anda sendiri yang akan memberi anda kelegaan yang berpanjangan secara semulajadi tanpa menggunakan ubat-ubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar