Apa Adakah Floaters Eye (Mouches Volantes)?

Apa Adakah Floaters Eye (Mouches Volantes)?

Dalam oftalmologi, "floaters vitreous" atau "floaters mata" adalah istilah kolektif untuk kelegapan vitreous yang dikesan kembali kepada sebab-sebab yang berbeza. Kadang-kadang floaters dianggap sebagai hasil komplikasi kubur dalam mata. Kebanyakannya, bagaimanapun, mereka dianggap sebagai kelegapan normal vitreous kerana faktor usia berjalan. Dalam perkara-perkara berikut, kita akan mempertimbangkan hanya mereka floaters tidak berbahaya yang dirasakan dalam bidang penglihatan seperti mata telus bimbit bertaburan dan benang dilihat pada siang hari. Floaters Mata dikelaskan sebagai apa yang dipanggil "fenomena entoptic", penampilan subjektif visual tidak timbul daripada rangsangan rasa luaran tetapi dihasilkan oleh sistem visual kita sendiri. Lain penampilan entoptic adalah afterimages, phosphenes, butir terbang (bidang biru fenomena entoptic), bentuk pemalar, dan lain-lain. Dalam projek ini, tumpuan utama terletak pada floaters mata; penampilan entoptic lain disebut kadang-kadang juga.

Perubatan berusaha untuk memastikan punca optik dan neurophysiological ini fenomena entoptic. Ini adalah sah, tetapi ia tidak boleh lupa bahawa apa-apa penjelasan mewakili pandangan elitis telah timbul dalam masyarakat Barat dalam abad yang lalu. Kebanyakan orang-orang yang hidup atau telah hidup di planet ini tidak fikir dalam kategori ubat materialistik Barat. Sebab itu idea orang-orang ini mengenai penampilan entoptic sering berbeza dengan tafsiran perubatan. "Wawasan Holistic" kira-kira memperkenalkan ungkapan budaya yang berbeza dan sistem kepercayaan yang, atau boleh, yang diilhamkan oleh persepsi fenomena entoptic. Kita akan melihat bahawa floaters mata & Co. yang bermakna kepada ramai individu, memberi inspirasi kepada kehidupan seharian dan rohani mereka. Dengan cara itu, kita akan mendapat berfikiran terbuka dalam menangani fenomena entoptic. Dan yang menjadikan ia lebih mudah untuk menonton, meneliti, mentafsir dan patut mereka ke dalam hidup kita dengan cara yang sepadan dengan kita.

Pemerhatian subjektif kita sendiri khususnya memainkan peranan yang penting jika kita mahu memahami apa floaters mata berada. Persepsi subjektif floaters mempunyai kepentingan kecil dalam oftalmologi hari ini. Dalam amalan, penyata pesakit harus, dalam kes yang ideal, menyokong keputusan doktor. Dalam kebanyakan kes, bagaimanapun, floaters tidak dikesan - atau hanya dalam jumlah yang tidak penting dan kekuatan - oleh doktor ketika pesakit diperiksa bercakap penampilan yang jelas, merosakkan, dan banyak pembedahan menangani floaters ini dilakukan semata-mata atas permintaan pesakit.

Walau bagaimanapun, floaters mata diperkatakan di sini adalah satu fenomena yang semata-mata subjektif. Oleh itu, jika kita bercakap mengenai floaters, kita bertukar-tukar persepsi dan tafsiran, bukan fakta. Jika kita sedar akan ini, kita mengalami persepsi subjektif kita sendiri floaters sebagai sesuatu yang unik dan istimewa - ia adalah satu fenomena yang berdiri dalam hubungan terus kepada kita sebagai individu. Pada masa yang sama, ini membuka minda kita untuk cara di mana floaters berpengalaman dan ditafsirkan oleh individu dan budaya lain.

Oleh itu, mari kita secara sedar mengambil apa yang kita dapat lihat sebagai titik permulaan - mengetahui bahawa persepsi kita dibentuk bukan sahaja oleh rangsangan rasa luar tetapi juga oleh kesedaran kita, pembawaan, motivasi, dan juga persekitaran budaya dan sosial kami. Bagi floaters mata, kami juga perlu menjangkakan bahawa cara kita melihat mereka ini telah dipilih sekurang-kurangnya sebahagiannya oleh negara-negara tertentu kesedaran kita. Sebagai contoh, ia adalah pengalaman saya bahawa floaters mata berbeza dari segi pergerakan, saiz, dan intensiti mengikut negeri yang berbeza kesedaran. Pemeriksaan hubungan antara floaters dan negeri-negeri individu kesedaran adalah, oleh itu, aspek utama projek ini. Soalan ini akan sama ada sesuatu yang boleh dikatakan tentang kesedaran atau keadaan kesedaran kita dengan pemerhatian floaters: adakah kita mencari struktur yang waras sini atau huru-hara tulen? Mungkinkah sesuatu yang boleh dipelajari mengenai keamatan (pembesaran / penguncupan) kesedaran? Dan jika ya, apakah makna floaters? Adakah mereka menunjukkan "kesedaran"? Bolehkah kita juga menggunakan floaters untuk membangunkan kesedaran kita?

Soalan-soalan seperti ini telah dijawab oleh guru saya Nestor dalam buku saya. Bagi kami, bagaimanapun, jawapan ini mempunyai tetapi nilai hipotesis yang perlu dibuktikan dalam pengalaman kami sendiri - dengan syarat kita mahu memulakan jalan itu. Ia adalah tujuan surat ini dan Wawasan Projek Holistic untuk menyediakan cadangan untuk mengkaji floaters dan fenomena entoptic lain dan walaupun mengintegrasikan mereka ke dalam kehidupan rohani kita.

Sumber dan Kesusasteraan:

Tausin, Floco: Mouches Volantes. Floaters mata sebagai bersinar Struktur Kesedaran. Bern: Leuchtstruktur Verlag 2009 (ISBN: 9783033003378)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar